Google found evidence of RF interference in U.S. elections

Google discovered Russian-bought ads on YouTube and Gmail

Google uncovers Russia-backed ads on YouTube and Gmail

Google had previously said it hadn't found evidence of Russia-linked ads on its platforms.

Google's headquarters in Mountain View, California.

The Internet behemoth found that thousands of dollars had been spent on advertisements by agents from Russian Federation whose goal was to spread disinformation across the many products of Google, including YouTube, and advertising that is associated with Gmail, Google search and the DoubleClick ad network of the company, said the same people.

The alleged investigation goes against Google's previous attempts to play down the scale of Russian interference on its systems.

Google has reportedly discovered evidence that Russian Federation used its platforms in a bid to influence the 2016 United States presidential election.

USA intelligence agencies have previously concluded Moscow wanted to help elect Donald Trump and both Twitter and Facebook have found Russian operatives used their platform to buy ads and post content to influence the election.

Google's products include YouTube, Gmail, and the company's DoubleClick ad network.

For Facebook and now Google, the ongoing controversy and multiple investigations by lawmakers into the problem further undermines their standing at a time when there are growing questions by advertisers around a lack of transparency in the digital media supply chain.

Google has for the most part avoided the same level of scrutiny aimed at its Silicon Valley rival Facebook, which handed over 3,000 Russia-backed ads to Congress earlier this month. Rep. Adam Schiff, a Democrat of California, said, "The American people deserve to see the ways that the Russian intelligence services manipulated and took advantage of online platforms to stoke and amplify social and political tensions, which remains a tactic we see the Russian government rely on today".

Interestingly, Google discovered the Russian Federation ad buys by using Twitter.

The sources added that the company ascertain whether this ad bought a "Troll" or some of them were paid from ordinary Russian accounts. It also disclosed that the account for the news site RT, which the company linked to the Kremlin, spent $US274,100 on its platform in 2016.

The company apparently discovered the presence by accessing data from Twitter, which is something Twitter charges for if the user wants to mine all the way back to 2006, but is free of charge up to a certain point. RT also has a sizable presence on YouTube. Congress is reportedly set to have representatives from Facebook, Twitter, and Google testify on the incidents.

Latest News